خرید عطر از جمله کارهایی است که باید تاحدودی در آن تجربه داشته باشیم و کمی سخت گیرانه تر برخورد کنیم تا بتوانیم عطر اصل و اورجینالی خرید کنیم. حالا بیایید با دیدگاهی متفاوت به خرید عطر و نحوه‌ی انتخاب عطر نگاه کنیم. عطرها جزو پرمصرف‌ترین وسایل شخصی به‌حساب می‌آیند. اهمیت این موضوع را می‌توان از تعدد برندهای عطر و درآمد عجیب‌وغریب و کسب‌وکار پرسودشان دریافت. این شرکت‌ها برای اینکه عطر دلخواه شما را تولید کنند، ماه‌ها و حتی سال‌ها روی طراحی شیشه و فرمولاسیون عطر موردنظرشان کار می‌کنند. در این میان نقش عطرسازها برجسته‌تر از بقیه است. از این نکته که بگذریم، شما درنهایت تمام این مراحل را با خرید عطر موردعلاقه تان به پایان میرسانید. پس خیلی سریع چند نکته‌ی مهم درباره‌ی نحوه ی خرید عطر را با هم مرور می‌کنیم.

اولین نکته که در رابطه با خرید عطر باید رعایت کنید، تفکر و صبر است. حتما این سوال برای شما پیش می‌آید که صبر کردن برای خرید عطر چه معنا و مفهومی دارد. هنگام خرید عطر هرگز عجله نکنید. قبل از خرید ادکلن (ادوکلن) حتما آن را با دقت امتحان کنید. اهمیت این نکته یک دلیل ساده و مهم دارد، عطرها بوی واقعی خود را در لحظات اول آشکار نمی‌کنند. عطر را روی پوست و محل نبض خود اسپری کرده و به آن کمی زمان بدهید تا به‌اصطلاح جا بیفتد. درست هنگامی‌که بوی نُت‌های میانی آشکار شود، متوجه بوی اصلی عطر خواهید شد.
وقتی به فروشگاه عطر و ادکلن (ادوکلن) می‌روید، فروشنده عطرهای زیادی را به شما پیشنهاد می‌دهد. باید خیلی مراقب باشید که دو یا سه نوع عطر را بیشتر بو نکنید. چون رایحه‌ی عطرها با هم مخلوط شده و دچار احساس سردرگمی می‌شوید و درنهایت انتخاب درستی نخواهید داشت.
نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کنیم، فصل‌های سال هستند. اگر در فصل موردنظر عطر متناسب با آن را استفاده کنید، مطمئن باشید که درست به هدف زده‌اید. اگر در فصول سرد سال، قصد خرید عطر و ادکلن (ادوکلن) را دارید، عطرهای گرم، تند و ملایم بهترین گزینه به‌حساب می‌آیند. در این فصول عطرها پایداری بهتری دارند. اما برای فصل های بهار و تمام تابستان باید از عطرهای تند و خنکی که پخش بوی بالایی دارند استفاده کنید.
هنگامی که برای خرید عطر مراجعه میکنید دقت کنید عطرهایی که شیشه‌ی تیره و رنگ گرمی دارند، معمولا بوی تند و گرمی داشته و برای فصول سرد سال مناسب هستند. این نکته درباره‌ی عطرهای خنک برعکس است. یعنی هرچه شیشه‌ی عطر شفاف‌تر بوده و رنگ روشن‌تری داشته باشد، بوی خنک‌تری هم خواهد داشت.
برای اینکه بهترین نتیجه را از عطر خود بگیرید، لازم است که پوست خود را تمیز بشویید. بعضی از پوست‌ها هستند که اثر و بوی عطر را کم‌رنگ کرده و در مواردی کاملا از بین می‌برند. در این موارد مشورت با متخصص پوست را فراموش نکنید. عطرها روی پوست‌های چرب عملکرد بهتری دارند. اگر پوست شما خشک باشد، می‌توانید از کرم مرطوب‌کننده استفاده کرده و پس‌ازآن عطر را روی محل نبضتان اسپری کنید. عطر را باید در نقاطی از پوست بدن اسپری کنید که دارای نبض هستند. جریان خون عبوری در این نقاط زیاد است و باعث پخش بیشتر بوی عطر می‌شود. نقاطی مانند مچ دست، گردن، قفسه‌ی سینه و داخل آرنج بهترین نقاطی هستند که می‌توانید عطر را روی آن اسپری کنید. رعایت این نکته به ماندگاری بیشتر عطر روی پوست شما کمک زیادی کرده و شما را از اسپری‌های چندباره بی‌نیاز می‌کند.
توصیه می‌کنیم که یک نوع عطر خاص را انتخاب کرده و آن را رها نکنید. این وفاداری نوعی امضای عطر را برای شما در بین اطرافیانتان ایجاد می‌کند. این موضوع به این معنی نیست که فقط از یک عطر استفاده کنید. برای هر مکان و زمانی عطر خاص آن را انتخاب و استفاده کنید. اگر این نکته را در نظر بگیرید، دیگر با تبلیغات عطرهای جدید، وسوسه ی خرید عطر و ادکلن را نخواهید داشت. هر عطر جدیدی الزاما خوب نیست. فقط باید در نظر داشته باشید که رعایت این نکته باعث ایجاد حس تکرار برای شما نشود. عطرها باید با لطافت و احتیاط استفاده شوند. درست مانند یک راز کوچک. برای بانوان بهترین نوع استفاده، اسپری کردن روی اطراف گردن، مچ، شال و روسری است.
عطرها در ترکیب خود رایحه‌ی مشک دارند. این نُت بویایی برای اکثر افراد دوست‌داشتنی است. ترجیحا از عطری که بوی غذا، شکلات و وانیل دارد کمتر استفاده کنید تا شما را به یاد مفهوم یا غذای مشخصی نیندازد. بگذارید عطر شما را با بوی مرموز و پیچیده‌اش به مکان‌ها و افکاری که تابه‌حال تجربه نکرده‌اید ببرد. این کار حس خوبی به شما و حتی اطرافیانتان خواهد داد. حسی که هر بار نمی‌دانید شما را به کجا خواهد برد. برند، نام و نشان و تبلیغات یک عطر، دلیل محکمی برای اثبات کیفیت در خرید عطر نیست. چه‌بسا عطرهایی مانند Fredric Malle و Serge Lutens با وجود عطر لوکس و مشهوری مانند Shalimar از برند مشهور گرلن طرفداران پروپاقرص و دوآتشه‌ی خود را دارند. عطرها را با هم مخلوط نکنید. اگر فکر می‌کنید که درآمیختن دو یا چند عطر خوب باعث ایجاد یک رایحه‌ی استثنایی خواهد شد، کاملا در اشتباهید. این کار نتیجه‌ی مناسبی نخواهد داشت. چون برای ساخت عطرها، عملیات و مراحل دشوار و پیچیده‌ای طی می‌شود و این مراحل برای هر عطر متفاوت است. درنتیجه مخلوط کردن عطرها با هم باعث اختلال و تضاد محسوسی خواهد شد.
چرا عطرها ماندگار نیستند؟ چرا عطری که قبلا بوی خوب و پخش قدرتمندی داشت حالا دیگر آن حس دوست‌داشتنی را منتقل نمی‌کند؟ این‌ها سوالاتی هستند که احتمالا برای شما هم به‌وجود آمده‌اند. ممکن است گمان ‌کنید عطری که خریداری کرده‌اید تقلبی است. در جواب این سوالات و ابهامات در خرید عطر به خصوص عطراصل می‌توان به چند نکته اشاره کرد. یکی از دلایل تغییر کیفی عطر، استفاده‌ی برندهای تولیدکننده‌ی عطر از ترکیب‌ها و اسانس‌های ارزان‌قیمت‌تر به‌منظور کاهش هزینه‌ی تولید است؛ یا این‌که بعضی از مواد به‌کاررفته را با مواد مشابه آن جایگزین می‌کنند. برای مثال چوب سدر ویرجینیا (برای مثال در ادو تویلت مردانه بولگاری مدل Aqva Pour Homme، ادو تویلت مردانه گوچی مدل Guilty Intense و ادو تویلت مردانه داویدف مدل Silver Shadow) را با چوب سدر معمولی (ادو تویلت مردانه جورجیو آرمانی مدل Armani Eau de Cèdre) یا چوب‌هایی مانند رزوود برزیلی (پرفیوم زنانه کلینیک مدل Aromatics Elixir) عوض می‌کنند. مسلما این تغییر اسانس، تغییر محسوسی را در رایحه‌ی کلی عطر ایجاد می‌کند.