از این پس  به هیچ وجه عطر را در ظروف و شیشه های  بدون آرم و  نام فروشگاه و حتی نام رسمی عطر، خریداری نکنید ، تاکنون موارد بسیار زیادی از حساسیت های شدید پوستی ، خارش ، لکه های بزرگ منجر عمل جراحی ،سیاهی پوست ،  زخم های عفونی روی گردن و پوست و غیره در کشور مشاهده شده که ناشی از خرید عطر های فلّه تقلبی و مخرّب بوده است ، عطر فروشان باید نام فروشگاه و آرم  را بر روی شیشه های کوچک مشتری  درج نموده  و از فروش عطر بی نام و نشان خودداری کنند . این عطر فروش ها بدین وسیله عمدا" یا غیر عمد برای فرار از مقررات یا شکوائیه های احتمالی ،  از خود سلب مسئولیت می کنند . مشتریان و خریداران عطر  ،  عامل مهم ترویج و تشویق تقلب در عطر فروشی های ایران  هستند چرا که حق خود را در مورد سئوال از کیفیت بهداشتی عطر به جا نمی آورند و متقلبان را هر روز قوی تر می کنند !

 

     اخیرا" برخی پزشکان واقعا" حق دارند که به برخی مراجعان خود توصیه اکید می نمایند که از عطر استفاده نکنید ، زیرا نظارت خاصی بر فروش عطر در سطح کشور  صورت نمی گیرد  و کسی نیست که دست فروشان و دوره گردان را کنترل کند که چرا در روز روشن سمّ  و مواد مهلک به مردم می فروشید ؟ کسی به دست فروش تذکر نمی دهد که :  تاریخ مصرف و نام عطر و شرکت ، کد عطر ، برچسب سازمان غذا و دارو ، کشور سازنده عطر و غیره را به بازرس نشان دهد ... !  عطر های عرضه شده در نمایشگاهها و جمعه بازار ها کنترل نمی شود و هیچ مجوزی از غرفه دار درخواست نمی شود بنابراین خیلی از آنها  عطری که باید به عنوان مثال هفت هزار تومان به فروش برسی   سه هزار تومان داده و دست آخر یک اشانتیون سه هزار تومانی را نیز رایگان به خریدار می دهند ! هر آدم عاقلی می داند که این قیمت ها حتی از اروپا هم ارزانتر است  و امکان تقلب وجود دارد  ولی مردم نا آگاه  صف کشیده و با حرص و ولع عطر ارزان را خرید و برای سلامتی خود و اعضای خانواده  ارزشی قایل نیستند ... عوامل فساد زودهنگام عطر : قرار دادن شیشه کوچک عطر در ؛ نور مستقیم آفتاب - گرمای شدید – محل  رطوبت  - استفاده چند نفر از یک مام مشترک بر روی پوست .

          تقسیم عطر ها به بوی زنانه و مردانه پایه علمی مستند ندارد ، علاقه و احساس خوشایند بعد از استشمام مهم است عطر های خالص باید در ابتدا مقداری تند به مشام برسد و به مرور رایحه آن ملایم شود . البته تاثیرات عطر بر دو جنس مخالف ممکن است متفاوت باشد و لی شرایط آب و هوایی ، فرهنگی ، اقتصادی و غیره می تواند بر هدایت سلیقه های در اثر مرود زمان تاثیر بگذارد

          اگرعطر های خالص (پرفیوم) بر اساس طبع فرد انتخاب شود معمولا" سر درد نمی آورد  ( از فروشنده راهنمایی بخواهید) . مادران باردار ، شیرده ، افراد دارای حساسیت و غیره قبل از خرید عطر ، از کارشناس فروش راهنمایی بگیرند

         واژه عطر و ادکلن باید جدا گانه استفاده گردد اما  در تبلیغات اینترنتی مشاهده می شود در کشور بر ادکلن هم  نام عطر  پرفیوم ،گذاشته می شود ،  هیچگاه عطر فروشی های  معتبر و ثابت را با پیاده رو و کنار گذر ها مقایسه نکنید! اینکه عده ای دست فروش عطر های پر شده را در کنار خیابان بساط می کنند و مردم بدون بررسی اقدام به استشمام آن می کنند ، نشان از عدم آگاهی مردم کشور در انتخاب و خرید عطر دارد ، این روزها دست فروشان مانند آدامس فروشان تعدادی عطر را که اکثرا فاسد و تاریخ مصرف گذشته است در یک صندوق چوبی بر گردن انداخته و در کوی و برزن به راه افتاده و خود را عطر فروش معرفی می کنند در حالیکه در کشورهای اروپایی  مقررات خاصی برای فروش عطر فله  وضع شده و همه ملزم به رعایت آن هستند ، البته واضح است در این موارد مردم خودشان مقصر هستند چرا که در صورت عدم خرید  به تدریج این سبک بازها کنار گذاشته خواهد شد

          در عطر فروشی مدت زمان زیادی را برای تست صرف نکنید و وسواس به خرج ندهید  چرا که حس بویایی شما بعد از استشمام چند عطر مختلف ، قادر به تشخیص مطلوب نخواهد بود و انتخاب درستی نخواهید داشت. بوی عطر در زمانی که سرماخورده اید  برایتان قابل تشخیص نیست  .

         بهتر است عطر ها را روی پوست بدن (خصوصا" گردن و صورت)  استفاده نکنید ، زیر بغل (از روی لباس) ، زیر یقه ، آستین ،کنار شلوار ،  محل مناسبی برای پراکندگی بوی عطر است . عطرهای مرغوب نباید اثر لکه چربی واضح روی لباس بگذارند ، در این صورت به عطر ، شک کنید. حتی قبل از استفاده از عطر روی بدن با ید از نمونه ، مقدار کمی را روی نبض دست زده و در صورتیکه بدان حساسیت داشتید ، به هیچ وجه نسبت به خرید اقدام نکنید

              حتما" در  هنگام خرید از فروشنده در مورد تاییدیه بهداشتی کتبی ، تاریخ مصرف معتبر ، و اعتبار سازنده عطر سئوال نمایید و مدارک مربوط بدان را رویت کنید و البته این حق شماست و طبق مقررات ، فروشنده موظف به انجام درخواست شماست ، در صورتیکه تاریخ مصرف معتبر روی بطری آلمینیومی و برچسب تاییدیه وزارت بهداشت  وجود نداشت ، بدانید که ممکن است این عطر ها از مراکز غیر معتبر کشور خریداری شده و باعث بروز مشکلات بهداشتی برای شما خواهد شد .

            به هیچ وجه به عطر فروشی ها اجازه ندهید برخی مواد تقلبی و سودجویانه به نام :   لکّه بر لباس ، حلّال ، الکل سمی ، حجم دهنده ، ماندگار کننده  و غیره به شیشه عطر شما اضافه کنند، این کار مصداق کم فروشی(مطفّفین) و گران فروشی است ، به دلیل اینکه مردم حرف این افراد غیر کارشناس را می پذیرند روز به روز بر این تقلب ها افزوده خواهد شد ، شما باید فکر کنید که کارخانه تولید کننده آگاه تر است یا یک عطر فروش معمولی که به عنوان مثال مایع بی اساس تحت نام لکه بر لباس را در عطر شما ریخته و  این مواد مایع تقلبی  گرمی 6 تومان ( شش تا تک تومان )  را به شما گاهی تا  دو هزار تومان هم می فروشد !

         عطرهایی که در جلوی نور مستقیم آفتاب ، محل های روباز ،بدون تاییدیه بهداشتی ، کیوسک های بدون مجوز، کنار پیاده روها و غیره  عرضه می شود ، سریعا فاسد شده و برای پوست و سلامتی شما و اطرافیان خطرناک است . سعی کنید فقط در محل های معتبر و ثابت  با پروانه کسب  و برند اشتهار یافته  خرید نمایید.

    متاسفانه برخی عطر فروش های کشور  فقط و فقط از مراکز نامعتبر عطر هایی را خریداری کرده و هیچ توجهی به تاریخ مصرف و تاییدیه بهداشتی ندارند ، در حالیکه با آزمایشات ساده  و گاهی رویت دقیق  عطر می توان به نامرغوب بودن ، حلال غیر استاندارد ، الکل سمی ، قاطی بودن با سایر عطر ها از چند شرکت و غیره پی برد ، لازم است خرده فروشان به محل خرید دقت بیشتری نموده و نگذارند صنعت خرید و فروش عطر دست خوش  فساد و تقلب و ترویج ضربه به بهداشت عمومی مردم شود و همچنین اجازه ندهند  " عطر زدن " که بسیار مورد توصیه  پیامبر اکرم ( ص) و معصومین (ع) بوده ، عاملی برای دوری گزینی مردم در اثر افزایش سود جویی ، کم فروشی ، تقلب ، استفاده ابزاری غیر واقعی فساد اخلاقی و غیره شود

    به وفور مشاهده شده در برخی عطر فروشی های کشور  قبل از رویت یا حضور مشتری چندین عطر را بر اساس سود جویی  با هم قر و قاطی ( نه ترکیب) کرده و بدون اطلاع به خورد مشتری می دهند و برای پوشش گذاشتن بر این تقلب ، نام عطر جدید ، یا با نام عجیب و غریب و خود در آورده  به مردم می فروشند . دلیل اصلی این کار معمولا" کهنه شدن یا تغییر بوی برخی عطر های مانده در مغازه یا همچنین عطر های بسیار ارزان با عطر های گرانتر است و در یک کلام  سودجویی و کلاه گذاشتن بر سر مشتری که بدانها اعتماد می کند ، البته منکر هنر ترکیب عطر نیستیم  اما شرایط و قواعد خاص خود را دارد  اما تاکید ما بر  گذاشتن نام های غیر اخلاقی و یا جدید بر عطر های قدیمی است که باعث سر درگمی خریدار و در موارد زیادی  نارضایتی وی خواهد شد شما در یک زمان نمی تواند  مثلا چهار آهنگ متفاوت موسیقی را با صدای بلند گوش داده و بر آنها تمرکز کنید ، عطر ها نیز می توانند هر کدام تاثیرات خاص خود را بر مغز گذاشته و اگر به درستی انتخاب نشوند تاثیرات پنهان و مخربی بر اعصاب و روان مصرف کننده خواهد گذاشت . معمولا" عطر فروشان خاورمیانه بدون مطالعه نسبت به ترکیب عطرهای روغنی با هم اقدام می کنند  و به دلیل عدم تخصص و اطلاعات علمی ، گرچه ممکن است تصادفا"  یک عطر با بوی مورد پسند به مشتری بدهند ، اما  عوارضی مانند سر درد ، بی حوصلگی ، تندی و عصبانیت  ، افرایش حساسیت به سر و صدا ، خواب آلودگی ، بی خوابی ، بی اشتهایی ، اشتهای شدید و غیره  را به دنبال داشته باشد.